Ofte stilte spørsmål

(Spørsmålet er blitt meget forenklet) Takk for tilbakemeldingene. Nå tror jeg at serien nærmer seg slutten, men du finner alle artiklene på nettsiden www.ipsum.no . Både 8.4 og 8.5 avhenger jo av kompleksiteten av tjenesten eller produktet som skal leveres. Det kan være en fordel å sette opp en “bilde” / piktogram  fremstilling av prosessen og delprosessene. Gjennom en risikovurdering kan man identifisere de faktisk kritiske elementene og leverandørene. En stor leverandør betyr ikke at leveransen er kritisk! Kritikaliteten må avhenge av egen organisasjons påvirkning og evne til å levere til kunde. Man kan ellers tjene mye på å jobbe sammen med leverandørene om denne prosessen om mulig. Da har de bedre forståelse til prosessene til kunden. Ellers så omfatter 8.5 flere elementer. Spør gjerne mer konkret, eller så blir det generelle svar som allerede beskrevet i artikkelserien. 

Man kan jo si hva som helst… Om man har gjort en samsvarsvurdering og kan vise til at man ivaretar standardens intensjon og viktigste funksjoner, kan man uttale sitt samsvar, og underbygge dette med en dokumentert samsvarsvurdering.

Joda, som ett tiltak for å få inn rapporter, å unngå manuelle skjema og blokker, kan en applikasjon være ett fint verktøy. Slike verktøy vil nok ikke ivareta behandlingskravene. Man kan nok heller ta ut statistikker og analyser. Det vil fortsatt bare være en applikasjon som sender en melding.

Organisasjonen MÅ ikke ha noe som helst… Om man kan klare å holde kontrollen uten ett spesifikk system for dette. Det betyr dog, at man må føre mye manuelt for å sikre og spore. Å etablere egne systemer ved siden av det som organisasjonen ellers benytter kan ofte føre til at man har ledelsessystemer som kun blir benyttet av ett fåtall, og kun når man «MÅ» gjøre noe i ett slik system. Ledelsessystemet MÅ være implementert i organisasjonen.

Load More